• Curierul de Hâncești

Bugetul municipiului – aprobat după o şedinţă eşuată



Joia trecută, consilierii municipali s-au întrunit în prima şedinţă din acest an, în cadrul căreia a fost aprobat Bugetul municipiului pentru anul 2020 şi taxele locale, aceasta după ce ultima şedinţă din decembrie 2019, pe ordinea de zi a căreia aceste chestiuni erau prioritare, a eşuat lamentabil. Astfel, instituţiile bugetare din subordinea primăriei şi-au început activitatea în noul an fără un buget stabilit.

Înainte de a da curs ordinei de zi, consilierul Boris Chetruş şi-a chemat colegii la o colaborare liniştită, fără excese de zel în discuţii contradictorii şi fără a mai aproba şi alte propuneri în agenda de lucru, şi aşa destul de consistentă. Mai mult, consilierul Victor Loghin a propus ca, anul viitorul, la şedinţa de aprobare a bugetului, să fie inclusă în ordinea de zi doar această chestiune, întrucât este foarte important să fie minuţios analizată şi aprobată în termen, or de acest factor depinde funcţionalitatea tuturor instituţiilor oraşului. Cu o replică a venit şi consilierul independent Vasile Colţa: „Jumătate din consiliu, 11 persoane, au lucrat la buget în cadrul comisiilor, de aceea, nu cred că trebuie să apară întrebări şi discuţii fără rost pe acest subiect”. Şi primarul Alexandru Botnari a venit cu o pledoarie în favoarea aprobării bugetului pentru 2020, menţionând că, la stabilirea bugetului provizoriu, colegii săi din primărie au muncit foarte mult, zile la rând până seara târziu, în cei 17 ani de când e primar nu s-a lucrat atât de minuţios la buget, astfel încât consilierii au avut timp destul între cele două şedinţe să-l analizeze, inclusiv modificările operate, pentru a-i da aviz pozitiv. După cele spuse, bugetul a fost aprobat unanim în cele două lecturi.

Referitor la taxele locale, tabloul arată uşor modificat comparativ cu anul trecut. Taxa de salubrizare, de exemplu, care anul trecut era de 3 lei, pentru 2020 a fost stabilită la 5 lei/persoană, beneficiind de scutire doar unele categorii de invalizi (gradul I şi II). Contra acestei majorări s-au arătat doar consilierii din Blocul ACUM, care, de altfel, nu au fost de acord nici cu formula de calcul a taxei pentru amplasare, consilierul Marcel Petruşan argumentând că, în condiţiile date, sunt defavorizate întreprinderile mici şi mijlocii. La cele spuse mai sus, consilierul Vasile Colţa a ţinut să menţioneze că taxele locale în municipiul Hânceşti nu sunt deloc exagerate, comparativ cu oraşe precum Ungheni, Orhei şi Chişinău, unde acestea sunt destul de mari, motiv pentru care aceste oraşe acumulează bani grei în buget.

Subiectul dat fiind epuizat, altă chestiune care a suscitat nemulţumirea reprezentanţilor Blocului ACUM a fost cea cu privire la aprobarea statelor de personal finanţate din contul veniturilor proprii, pe care consilierul ACUM Grigore Cobzac, dânsul şi preşedinte al şedinţei, le-a considerat prea numeroase şi care se suprapun cu unele funcţii publice. Primarul Alexandru Botnari a specificat în acest sens că administraţia locală nu poate opera modificări în statele de personal stabilite prin ordin de Guvern, şi nici să mărească salariile angajaţilor/funcţionarilor publici nu are dreptul. Mai mult, sunt câteva funcţii publice vacante la care nu se grăbeşte nimeni să vină, unul din motive fiind şi salariul nemotivant, astfel încât unii angajaţi activează şi prin cumul. „Specialiştii angajaţi în bază de contract pot cumula, funcţionarii publici – nu şi nici nu doresc să se angajeze în aceste funcţii, preferă să plece peste hotare cu aşa salarii. Această situaţie nu este doar în administraţia locală, dar şi în domeniul privat, iar cheltuielile pentru salarizarea acestor unităţi au fost prevăzute deja în buget” – a specificat dl Botnari. La subiectul dat s-a expus Vasile Colţa, a cărui poziţie a fost clară: „Să nu schimbăm nimic, bine că aceste state de personal se menţin, iar oamenii au locuri de muncă! Nu sunt chiar atât de multe unităţi şi nici bani atât de mulţi nu se solicită pentru salarizarea lor. Lăsaţi oamenii să lucreze, altfel nimeni nu va mai vrea să se angajeze în primărie!”. Acestea fiind spuse, subiectul a fost închis. Deoarece statele de personal au fost aprobate cu întârziere, angajaţii pe bază de contract din primărie nu vor fi salarizaţi pentru mai bine de două săptămâni ale lunii ianuarie.

De asemenea, în cadrul şedinţei s-a hotărât ca agentul economic prestator de servicii de transport public prin oraş să fie scutit de taxă, întrucât activează în pierdere şi doreşte să-şi stopeze activitatea, iar altă alternativă deocamdată nu există. Alte chestiuni discutate şi aprobate au fost cu privire la stabilirea cotelor impozitului pe bunurile imobiliare şi impozitului funciar, executarea bugetului pe 9 luni ale anului 2019, aprobarea statelor de personal şi a statutului în redacţie nouă a ÎM Regia ARA ş.a.


Elena ZAIŢEV

158 afișare

Tel. de contact redacție: (0269) 2-32-33

Tel. de contact manager/fax: (0269) 2-44-23

E-mail: cdh1@mail.ru / publicitate.curier@gmail.com

                                                                                                                             

Adresa redacției: str. Mihalcea Hâncu, nr. 132,

biroul 300, mun. Hâncești

© 2018 by Alina Cravcenco