• Curierul de Hâncești

Cele mai verzi, amenajate şi salubre localităţi premiate în cadrul şedinţei primarilor

Şedinţa ordinară a primarilor de marţi a fost mai scurtă ca de obicei având în ordinea de zi doar trei chestiuni. Până a trece la discutarea nemijlocită a întrebărilor, vicepreşedintele raionului Vera Tănase, care a moderat şedinţa, a îndemnat primarii să ţină un minut de reculegere pentru fostul consilier raional Ludmila Căruţă, care a activat mai mulţi ani în domeniul fiscal, având o contribuţie substanţială în dezvoltarea raionului Hânceşti.


La prima întrebare a vorbit vicepreşedintele raionului Dumitru Cornei i-a informat pe aleşii locali cu rezultatele bilunarului de salubrizare şi înverzire a localităţilor din raion şi a concursului „Cea mai verde, salubră şi amenajată localitate”.

Astfel, pe locul I s-a clasat primăria Sărata Galbenă, fiind premiată cu o motocositoare (la preţ de 4800 lei), locul II – primăria Caracui, drept premiu primind un motoferăstrău (la preţ de 3600 lei) şi locul III – primăria Cioara, care s-a ales tot cu o motocositoare, doar că la preţ de 2300 lei. „Totodată, comisia raională de monitorizare a desfăşurării bilunarului ecologic a decis să decerneze cu diplome de onoare 9 primării, şi anume: Cărpineni, Şipoteni, Pervomaiscoe, Secăreni, Stolniceni, Obileni, Cotul Morii, Boghiceni, precum şi primăria Hânceşti care a investit foarte multe finanţe în amenajarea oraşului, dar din careva considerente nu poate concura cu localităţile rurale, care au un buget mult mai mic, dar şi posibilităţi financiare mai reduse” –a specificat dl Cornei, care le-a înmânat primarilor sus-menţionaţi diplomele de onoare şi premiile câştigate.

Cu o informaţie foarte utilă vizavi de standardele minime de dotare a instituţiilor preşcolare, dar şi unele recomandări ce ţin de activitatea unor complexe educaţionale a venit şefa Direcţiei raionale de Învăţământ Valentina Tonu. „Standardele minime de dotare a instituţiilor preşcolare, de fapt sunt nişte norme de care se ghidează fiecare manager de grădiniţă, dar despre existenţa, precum şi starea acestora, ar trebui să fie la curent şi fiecare dintre dvs., deoarece respectarea acestor normative va contribui la o mai bună funcţionare a instituţiei de educaţie timpurie din teritoriu”- a subliniat dna Tonu, care s-a oprit mai detaliat la unele aspecte strict necesare instituţiilor preşcolare. „În aceste standarde este stipulat că fiecare instituţie de educaţie timpurie trebuie să aibă o sală de grupă dotată cu calculator şi imprimantă.

Această cerinţă nu vă impune că trebuie să achiziţionaţi această tehnică chiar astăzi, ci pe parcurs, dar este necesară. Totodată, lenjeria din dormitoare se recomandă să fie de culoare albă, evitându-se culorile întunecate, dar şi schimbarea celor uzate şi mai vechi.” În aceiaşi ordine de idei, dna Tonu a recomandat primarilor să ţină cont că în conformitate cu standardele minime de dotare a instituţiilor preşcolare, acestea trebuie să dispună de cabinetul medical, centrul metodic (care trebuie să fie un centru de resurse atât pentru cadrele didactice cât şi pentru părinţi), de bloc alimentar, cu spaţii separate pentru ospătărie, spălătorie, uscătorie, sală de călcat, etc.

Şi deoarece în curând se va începe sezonul estival, dna Tonu le-a amintit primarilor despre stabilirea vacanţelor în grădiniţele din localitate, perioadă de sistare a instituţiei preşcolare care urmează a fi coordonată cu managerul instituţiei, cu cadrele didactice ale acesteia, dar şi părinţii, pentru a evita apariţia unor situaţii neplăcute.

În finalul şedinţei, şeful Agenţiei pentru Ocuparea Forţei de Muncă (AOFM) Hânceşti Vladislav Cibotaru le-a reamintit primarilor despre unele aspecte privind antrenarea şomerilor din localitate în lucrărilor publice remunerate. „În baza cadrului legal, aveţi posibilitatea să antrenaţi şomerii înregistraţi la AOFM Hânceşti în lucrări publice remunerate ce ţin de amenajarea şi salubrizarea localităţii, lucrări de reparaţie (uşoare), pentru care îi veţi achita în baza Legii salarizării un salariu de I categorie din instituţie, ceea ce constituie 1100 lei. Respectiv suplimentar, Agenţia le va achita acestor persoane o indemnizaţie în mărime de 30 la sută din salariul mediu pe economie pe anul 2017, ceea ce alcătuieşte 1700 lei. Suma totală care urmează să-i fie achitată, ar trebui să-i stimuleze, de aceea eu vă propun să urmaţi practica unor primari din raion, care foloseşte această practică de câţiva ani”- a încheiat dl Cibotaru, nu înainte de a anunţa, că deocamdată în acest an doar două primării au încheiate contracte cu AOFM în acest sens.

Tatiana TODOSEICIUC

10 afișare

Tel. de contact redacție: (0269) 2-32-33

Tel. de contact manager/fax: (0269) 2-44-23

E-mail: cdh1@mail.ru / publicitate.curier@gmail.com

                                                                                                                             

Adresa redacției: str. Mihalcea Hâncu, nr. 132,

biroul 300, mun. Hâncești

© 2018 by Alina Cravcenco