• Curierul de Hâncești

Drumuri mai vechi, mai noi..., cu reparaţii de trei ani „în toi”?!

Deşi suntem o națiune cu multe calităţi frumoase, din păcate, avem multe de învăţat de la alte popoare... Mă întreb adeseori, de ce trăind cu toții pe același continent european, ne deosebim atât de mult de aceiași germani și italieni, bunăoară, la care felul de a gândi și acționa e cu totul altfel de al nostru. La ei, cuvântul se transformă în faptă și orice acțiune e calculată până la cel mai mic detaliu, pentru a nu da în bară și a nu face cheltuieli inutile. Ei știu a-și economisi și prețui timpul, dar și banii, simțind o responsabilitate pentru îndeplinirea riguroasă a obligațiilor la termenele fixate. Poate din considerentul că pentru ei, după cum spune o vorbă înțeleaptă, „punctualitatea este un fel de a ne arăta respectul pentru acei cu care treburile vieţii ne pun în legătură”. Noi, însă, am rămas cu lecția neînvățată la acest capitol, poate de aceea pentru unii dintre antreprenorii noștri dar şi înalţii demnitari de stat, banii cântăresc mult mai mult decât calitatea, responsabilitatea și punctualitatea.


De trei ani, drumul Hânceşti-Lăpuşna este în reparaţie capitală, acesta fiind supus unor lucrări de reciclare şi lărgire a traseului. Drumul respectiv urma să fie dat în exploatare în luna noiembrie anul trecut, dar până la moment porţiunea de drum de circa 37 de km este încă în reparație… Lucrările de reconstrucţie a traseului Hânceşti-Lăpuşna au demarat în luna octombrie 2014, în aceeaşi perioadă au început lucrări similare pe traseul R1 Chişinău-Ungheni-Sculeni. Ambele trasee până astăzi sunt în reparaţie, cu termen de exploatare expirat de aproape un an…


Într-un comunicat de presă, apărut în luna iunie 2014, fostul ministru al Transporturilor şi Infrastructurii Drumurilor, Vasile Botnari, a declarat că pentru reabilitarea celor două segmente de 37 şi, respectiv, 22 de kilometri, au fost alocaţi 33,7 milioane de euro dintr-o finanţare oferită de Banca Europeană pentru Reconstrucţie şi Dezvoltare (BERD). Nu știu unde s-au dus banii respectivi (dacă au fost alocați?!), dar cert rămâne faptul că drumul până astăzi e nefinisat și prezintă un real pericol pentru traficul rutier.


Scriind despre acest subiect, anul trecut cam în aceeași perioadă, cei de la minister ne-au motivat că tergiversarea lucrărilor este din vina antreprenorului, adică a companiei azere, executoare a lucrărilor, care, la momentul respectiv, avea unele probleme financiare. La noi, e ceva normal, ca vina să fie pasată, ca mingea de pe un teren de fotbal, de la unii la alții, ca într-un final să pătimească lucrătorii antrenați în lucrările respective, nefiind salarizați la timp, și noi, beneficiarii, așteptând să fie dat într-un final drumul în exploatare.


Evident, că atunci când planifici să efectuiezi o lucrare, îți faci un deviz de cheltuieli, având în buget suma preconizată pentru demararea și încheierea lucrărilor. La noi, însă cum se întâmplă de obicei, mulți se avântă în diverse lucrări de construcție, reconstrucție, renovare, având din start o sumă inițială, mizând, ca ulterior să găsească pe parcurs (prin alocarea finanțelor din bugetul statului, prin luarea unui credit din bancă, proiecte, investiții străine, împrumuturi, etc.) restul banilor necesari... Dar, de la cuvânt la faptă, la noi, e cale lungă... Poate anume din considerentul că mizăm pe un asemenea coeficient de nesiguranță, de probabilitate, fiindu-ne, totodată, străine așa calități ca: responsabilitatea și punctualitatea, avem astăzi o mulțime de proiecte tergiversate sau „îngropate” chiar...



Tatiana Todoseiciuc

0 afișare

Tel. de contact redacție: (0269) 2-32-33

Tel. de contact manager/fax: (0269) 2-44-23

E-mail: cdh1@mail.ru / publicitate.curier@gmail.com

                                                                                                                             

Adresa redacției: str. Mihalcea Hâncu, nr. 132,

biroul 300, mun. Hâncești

© 2018 by Alina Cravcenco